Ball, D.L., Thames, M.H. y Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
Ben-Zvi, D. y Garfield, J. (2004). Statistical literacy, reasoning, and thinking: goals, definitions, and challenges. En D. Ben-Zvi y J. Garfield (Eds.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning, and thinking (pp. 3-15). Kluwer Academic Publishers, Springer. https://philarchive.org/archive/CAPTEO
Biggs, J. y Collis, K. F. (1989). Towards a Model of School-based Curriculum Development and Assessment Using the SOLO Taxonomy. Australian Journal of Education, 33, 151-163.
https://doi.org/10.1177/168781408903300205
Carrillo, J., Climent, N., Contreras, L.C. y Muñoz-Catalán, M.C. (2013). Determining specialised knowledge for mathematics teaching. En B. Ubuz, Ç. Haser y M.A. Mariotti (Eds.), Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 2985-2994). Middle East Technical University. http://www.mathematik.uni-dortmund.de/~erme/doc/CERME8/CERME8_2013_Proceedings.pdf#page2985
Carrillo, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar-González, A., Ribeiro, M. y Muñoz-Catalán, M.C. (2018). The mathematics teacher’s specialized knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20(3), 1-18. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981
Chick, H. (1998). Cognition in the formal modes: Research mathematics and the SOLO taxonomy. Math Ed Res J, 10, 4-26. https://doi.org/10.1007/BF03217340
Cobb, G. W. y Moore, D.S. (1997). Mathematics, statistics, and teaching. The American Mathematical Monthly, 104(9), 801-823. https://doi.org/10.1080/00029890.1997.11990723
Codes, M., Moriel-Junior, J., Alfaro, C. y González, Y. (2020). Síntesis y problemas abiertos en el IV Congreso iberoamericano de conocimiento especializado del profesor de matemáticas (MTSK). En J. Carrillo, M. Codes y L.C. Contreras (Eds.), IV Congreso Iberoamericano sobre Conocimiento Especializado del Profesor de Matemáticas (pp. 41-47). Universidad de Huelva. https://cdn.congresse.me/rlbmixa8vqmkkc75l9pjf2p8ex1i
Common Core State Standards Initiative. (2017). Mathematics standards. http://www.corestandards.org/Math/
Del Pino, G. y Estrella, S. (2012). Educación Estadística: relaciones con la matemática. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 49(1), 53-64.
English, L. (2010). Young children’s early modelling with data. Mathematics Education Research Journal, 22, 24-47. https://doi.org/10.1007/BF03217564
English, L. (2012). Data modeling with first-grade students. Educational Studies in Mathematics, 81(1), 15-30. https://doi.org/10.1007/s10649-011-9377-3
English, L. (2018). Young children’s statistical literacy in modelling with data and chance. En A. Leavy, M. Meletiou-Mavrotheris y E. Paparistodemou, Statistics in Early Childhood and Primary Education. Early Mathematics Learning and Development (pp. 295-313). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-1044-7_17
Escobar, J. y Cuervo, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27-36.
Estrella, S. (2017). Enseñar estadística para alfabetizar estadísticamente y desarrollar el razonamiento estadístico. En A. Salcedo (Ed.), Alternativas Pedagógicas para la Educación Matemática del Siglo XXI (pp. 173-194). Centro de Investigaciones Educativas, Escuela de Educación. Universidad Central de Venezuela.
Estrella, S. (2018). Data representations in Early Statistics: data sense, meta-representational competence and transnumeration. En A. Leavy, M. Meletiou y E. Paparistodemou (Eds.), Statistics in Early Childhood and Primary Education – Supporting early statistical and probabilistic thinking (pp. 239-256). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-1044-7_14
Estrella, S., Alvarado, H., Olfos, R. y Retamal, L. (2019). Desarrollo de la alfabetización probabilística: textos argumentativos de estudiantes (según niveles de razonamiento de la taxonomía SOLO). Revista Paradigma, 40(1), 280-304.
Estrella, S., Méndez-Reina, M. y Vidal-Szabó, P. (2023). Exploring informal statistical inference in early statistics: a learning trajectory for third-grade students. Statistics Education Research Journal. (on going).
Estrella, S., Olfos, R., Vidal-Szabó, P., Morales, S. y Estrella, P. (2018). Competencia metarrepresentacional en los primeros grados: representaciones externas de datos y sus componentes. Revista Enseñanza de las Ciencias, 36(2), 143-163. https://ensciencias.uab.es/article/view/v36-n2-estrella-olfos-vidal-etal
Estrella, S., y Vidal-Szabó, P. (2017). Alfabetización estadística a través del Estudio de Clase: representaciones de datos en primaria. Uno, Revista de Didáctica de las Matemáticas, 78, 12-17. https://www.researchgate.net/publication/352118213_Alfabetizacion_estadistica_a_traves_del_Estudio_de_Clase_representaciones_de_datos_en_primaria#fullTextFileContent
Estrella, S., Vidal-Szabó, P. y Morales, S. (2022). Enseñanza de la estadística en Chile con Lesson Study: innovaciones y buenas prácticas. En A. Salcedo y D. Díaz-Levicoy (Eds.), Formación del Profesorado para Enseñar Estadística: Retos y Oportunidades (pp. 137-163). Centro de Investigación en Educación Matemática y Estadística, Universidad Católica del Maule.
Flores, E., Escudero, D.I. y Carrillo, J. (2013). A theoretical review of specialized content knowledge. En B. Ubuz, C. Haser y M.A. Mariotti (Eds.), Proceedings of CERME8 (pp. 3055-3064). Middle East Technical University.
Garfield, J. y Ben-Zvi, D. (2008). Developing students’ statistical reasoning: Connecting research and teaching practice. Springer Science y Business Media. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-8383-9
Groth, R. (2007). Toward a conceptualization of statistical knowledge for teaching. Journal for Research in Mathematics Education, 38, 427-437. https://www.jstor.org/stable/30034960
Groth, R. (2017). Developing statistical knowledge for teaching during design-based research. Statistics Education Research Journal, 16(2), 376-396.
Groth, R. y Bergner, J. (2013). Mapping the structure of knowledge for teaching nominal categorical data analysis. Educ Stud Math, 83, 247-265. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9452-4
Ministerio de Educación de Chile. (2012). Bases Curriculares para la Educación Básica. http://www.curriculumenlineamineduc.cl/605/articles-21321_programa.pdf
Moore, D. (1997). New pedagogy and new content: The case of statistics. International Statistical Review, 65(2), 123-165. https://iase-web.org/documents/intstatreview/97.Moore.pdf
New Zealand Ministry of Education. (2007). The New Zealand curriculum. Learning Media. https://nzcurriculum.tki.org.nz/The-New-Zealand-Curriculum
Pfannkuch, M. (2011). The role of context in developing informal statistical inferential reasoning: A classroom study. Mathematical Thinking and Learning, 13(1 y 2), 27-46. https://doi.org/10.1080/10986065.2011.538302
Pfannkuch, M. y Wild, C. (2000). Statistical thinking and statistical practice: Themes gleaned from professional statisticians. Statistical Science, 15(2), 132-152. https://doi.org/10.1214/ss/1009212754
Scheiner, T., Montes, M.A., Godino, J.D., Carrillo, J. y Pino-Fan, L.R. (2019). What makes mathematics teacher knowledge specialized? Offering alternative views. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(1), 153-172. https://doi.org/10.1007/s10763-017-9859-6
Seguí, J.F. y Alsina, A. (2022). Conocimiento especializado del profesorado de Educación Primaria para enseñar estadística y probabilidad. Revista Educación Matemática, 34(3), 65-96. https://doi.org/10.24844/EM3403.03
Vidal-Szabó, P. (2021). Enseñar y Aprender Estadística desde los Primeros Años de Escolaridad. En A. Pizarro, C. Caamaño y M. C. Brieba (Eds.), Didáctica de la Matemática para Primer Ciclo de Educación Básica: Aportes a la Formación Continua de Profesores, Tomo I (pp. 130-155). Ediciones Universitarias de Valparaíso.
Vidal-Szabó, P. y Estrella, S. (2020). Extensión del modelo MTSK al dominio estadístico. En Y. Morales-López y Á. Ruíz (Eds.), Educación Matemática en las Américas 2019 (pp. 1036-1042). Comité Interamericano de Educación Matemática.
Vidal-Szabó, P. y Estrella, S. (2021). Conocimiento Estadístico Especializado en Profesores de Educación Básica, basado en la taxonomía SOLO. Revista Chilena de Educación Matemática, 13(4), 134-148. https://doi.org/10.46219/rechiem.v13i4.81
Vidal-Szabó, P., Kuzniak, A., Estrella, S. y Montoya, E. (2020). Análisis cualitativo de un aprendizaje estadístico temprano con la mirada de los espacios de trabajo matemático orientado por el ciclo investigativo. Revista Educación Matemática, 32(2), 217-246. https://doi.org/10.24844/EM3202.09
Wild, C. y Pfannkuch, M. (1999). Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 67(3), 223-265. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.1999.tb00442.x
Wild, C., Utts, J. y Horton, N. (2018). What is statistics? En D. Ben-Zvi, K. Makar y J. Garfield (Eds.), International Handbook of Research in Statistics Education (pp. 5-36). Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-66195-7_2
Zieffler, A., Garfield, J. y Fry, E. (2018). What is Statistics Education? En D. Ben-Zvi, K. Makar y J. Garfield (Eds.), International Handbook of Research in Statistics Education (pp. 37-70). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66195-7_2